عسل

روش های تشخیص عسل طبیعی

تفاوت عسل طبیعی و تقلبی

قیمت عسل طبیعی بسیار متنوع و از استاندارد کلی پیروی نمیکند. قیمت خرید عسل طبیعی شیراز بسته به نوع عسل بسیار متغیر است. گران ترین نوع عسل شیراز، نمونه های کوهی و وحشی هستند که هر ساله به کشورهای عربی نیز صادر می شوند.

 

تفاوت عسل طبیعی و تقلبی

عسل، ماده ی غذایی بسیار مقوی و مفیدی بوده که امروزه به یکی از پرکاربرد ترین ها تبدیل شده است. این ماده ی ارزشمند و پرخاصیت، از گذشته های دور در زندگی انسان ها کاربرد داشته و تا به امروز به عنوان یک ماده ی خوراکی و درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. نکته ای که در مورد عسل حائز اهمیت می باشد، نحوه ی تشخیص آن است. به همین علت و به دلیل اهمیت فراوان این موضوع، در ادامه ی مطلب به بررسی دقیق تشخیص عسل طبیعی پرداخته و در کنار آن نیز تفاوت عسل طبیعی و تقلبی و نحوه تشخیص عسل طبیعی را نیز معرفی خواهیم کرد.

عسل خالص را چگونه بشناسیم؟

همان طور که می دانید، تشخیص عسل طبیعی، عمل بسیار سخت و طاقت فرسایی بوده که گاهی اوقات این عمل غیرممکن نیز به نظر می رسد. افراد سودجو، با ترفند های بسیار مختلفی، سعی در فروش عسل های نامرغوب داشته ولی شما می توانید با چند نکته ی بسیار مهم، عسل طبیعی و اصلی را به راحتی تشخیص دهید.

1. شکرک زدن عسل

در مورد شکرک زدن عسل باور های مختلفی وجود دارد. در تشخیص عسل طبیعی، برخی افراد عقیده دارند که شکرک زدن نشان دهنده ی عسل تقلبی بوده و افراد دیگری نیز آن را نماد عسل طبیعی می دانند.
گفتنی است در تشخیص عسل طبیعی، شکرک زدن عسل نشانه ی خوبی بوده و در صورتی که عسل شما دچار شکرک و بلور هایی بشود، می توان گفت که با یک عسل اصلی رو به رو هستید. دلیل این شکرک زدن در عسل طبیعی، وجود آنزیم ها و قند های مغذی در عسل می باشد. از طرفی، در نظر داشته باشید که گاهی اوقات عسل های غیر طبیعی نیز دچار شکرک می شوند. در اینجا چاره ی کار چیست؟

تشخیص عسل طبیعی

عسل اصل در شیراز

برای تشخیص، می بایست به نوع شکرک ها دقت داشته باشید. شکرک عسل طبیعی، به مرور زمان و آرام آرام شکل می گیرد. از طرفی، این شکرک بسیار نرم بوده و زیر دندان اصلا هیچگونه احساس سفت بودن وجود نخواهد داشت. در نقطه ی مقابل، شکرکی که در عسل های غیر طبیعی و نامرغوب یافت می شود، دقیقا مانند ذرات نبات سفت و چسبنده بوده و در صورت خوردن، به کلی به دندان های شما خواهند چسبید. همچنین، در حین خوردن به خوبی حس شکر و مزه ی آن را درک خواهید کرد.

ادامه مطلب  از کجا عسل طبیعی بخریم؟

2. شکر

نکته ی دوم، درباره ی مزه ی شکر در عسل می باشد. برای تشخیص عسل طبیعی، شما می بایست به نوع شیرینی موجود در عسل دقت داشته باشید. در عسل های غیر طبیعی، شما می توانید به خوبی مزه ی شکر را در عسل احساس کنید. اما عسل طبیعی دارای شیرینی کاملا طبیعی و مطبوعی می باشد. همچنین، عسل طبیعی در دهان به سرعت آب شده و جذب می شود. اما عسل غیرطبیعی اینگونه نمی باشد.

3. رنگ عسل

مورد بعد، رنگ عسل می باشد. در تشخیص عسل طبیعی، دقت داشته باشید که رنگ عسل چندان موثر و قابل اطمینان نمی باشد. زیرا رنگ عسل ها وابسته به نوع گل مصرفی توسط زنبور ها بوده و می توانند از تیره تا روشن متغیر باشند. اما به طور کلی هر نوع نشانه غیر طبیعی در رنگ عسل، می تواند نشان دهنده ی نامرغوب بودن آن باشد.

روش‌های مختلف تشخیص عسل طبیعی

روش ها و راه هایی برای تشخیص عسل طبیعی از مصنوعی و غیر طبیعی وجود دارد. در ادامه ی مطلب به بررسی برخی از رایج ترین ها و ساده ترین های آن خواهیم پرداخت.

  • آب سرد

آب سرد یکی از روش های بسیار ساده و رایج برای تشخیص عسل طبیعی می باشد. در ابتدا عسل طبیعی را در آب بررسی خواهیم کرد. عسل اصل و طبیعی، زمانی که وارد آب سرد می شود. خاصیت چسبندگی خود را به خوبی حفظ کرده و اصلا به سادگی در آن حل نمی شود. اما از طرفی، عسل نامرغوب، به راحتی در آب سرد حل شده و اصلا حالت چسبندگی خود را حفظ نمی کند. بنابراین با این ترفند ساده می توانید عسل طبیعی را تشخیص دهید.

  • کاغذ یا دستمال کاغذی

روش دیگری که می توانید از آن به عنوان تشخیص عسل طبیعی استفاده کنید، دستمال کاغذی و یا کاغذ می باشد. در این روش، شما مقداری عسل را برروی کاغذ و یا دستمال کاغذی قرار می دهید. اگر رطوبت عسل به سمت دیگر کاغذ منتقل نشد، می توان گفت با یک عسل نسبتا خوب رو به رو هستید. اما عسل های غیر معتبر، رطوبت خود را به سمت دیگر کاغذ به راحتی انتقال می دهند.

ادامه مطلب  خواص عسل و سیاه دانه

البته در نظر داشته باشید که تنها یک روش صددرصدی برای تشخیص عسل طبیعی وجود داشته و آن هم مراجعه به آزمایشگاه ها بوده تا مواد تشکیل دهنده ی آن به خوبی بررسی شود.

خرید عسل طبیعی اصل در شیراز و اطمینان از کیفیت و مزه آن به عوامل زیادی بستگی دارد، در واقع عسل یکی از چالش بر انگیز ترین خوراکی هایی است که تشخیص اصل و تقلبی آن از عهده هر کسی بر نمی آید. با توجه به اینکه حتی عسل اصل هم دارای کیفیت های متفاوتی است پس بدون شک قیمت انواع عسل طبیعی نیز متفاوت خواهد بود که البته برخی افراد سودجو از این موارد به سود منافع مالی خود اقدام می نمایند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در زمان خرید عسل طبیعی حتما به فروشگاه های معتبر مراجعه نمایید. روغن مارکت مرهم در شیراز یکی از معتبر ترین فروشگاه های شیراز است که امکان خرید بهترین نوع عسل اصل و طبیعی را برای شما فراهم می کند

در ادامه ی مطلب به طور مفید به بررسی تفاوت عسل طبیعی و مصنوعی خواهیم پرداخت.

عسل طبیعی و مصنوعی

عسل در شیراز

تفاوت عسل طبیعی و تقلبی

به طور کاملا ساده، اینطور می توان گفت که عسل طبیعی، عسل تقلبی و مصنوعی به صورت عمده به تغذیه ی زنبور وابسته می باشند. در عسل طبیعی، همان طور که می دانید، زنبور می بایست از شهد گل های مختلف تغذیه کرده و پس از آن، از طریق آنزیم هایی که در بدن زنبور وجود دارد، تغییراتی در شهد ایجاد شده و در نهایت منجر به تولید عسل طبیعی می شود.
اما از طرق دیگر در عسل مصنوعی، این اتفاقات رخ نخواهد داد. دو حالت برای تولید عسل مصنوعی و غیر طبیعی وجود دارد. یکی اینکه زنبورداران بدون در نظر گرفتن زنبور، از طریق موادی مانند شکر ماده ای شبیه به عسل تولید کنند. روش دوم نیز به این صورت بوده که از شکر برای تغذیه زنبور ها استفاده کنند. این موارد سبب بی کیفیت شدن عسل شده و همچنین در آن دارای درصد زیادی شکر می باشند. به این نوع عسل ها در اصطلاح عسل تغذیه ای گفته می شود.

ادامه مطلب  خاکشیر و عسل برای لاغری

در آخر، دقت داشته باشید که سلامتی شما موضوعی کاملا حساس و مهم بوده که می بایست در مورد آن حساسیت بسیار زیادی به خرج دهید. بنابراین سعی کنید در هنگام خرید عسل، به تغذیه خود دقت کرده و با خرید عسل طبیعی و مرغوب، سلامتی خود را تضمین کنید. عسل نامرغوب، شاید در نگاه اول چندان مضر به نظر نرسد، اما استفاده ی متوالی از آن، می تواند در آینده برای شما مشکل زا باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید